toggle menu

Print To Receipt

Micromedia is een van de grootste distributeurs van games en elektronica-artikelen in de Benelux. Naast de distributie van fysieke producten, bieden zij onder andere ook ESD (Electronic Software Distribution) en POSA (Point Of Sale Activation) services.

PTR_01.jpg

PTR_3.jpg

Webapplicatie om ESD- en POSA-producten te bestellen en retourneren

Micromedia is een van de grootste distributeurs van games en elektronica-artikelen in de Benelux. Naast de distributie van fysieke producten, bieden zij onder andere ook ESD (Electronic Software Distribution) en POSA (Point Of Sale Activation) services. Onder hun klanten bevinden zich grote winkelketens zoals MediaMarkt en Saturn, maar ook een aantal kleinere winkels. Voor met name deze laatste groep winkeliers was er bij Micromedia de wens om een kant-en-klare oplossing te kunnen bieden waarmee zij eenvoudig en zonder eigen ontwikkeling gebruik konden maken van de virtuele diensten van Micromedia.

Omschrijving

Naar aanleiding van deze wens heeft Supershift bij Micromedia een presentatie gegeven over de mogelijkheden. Ook zijn er tijdens deze meeting de precieze wensen en eisen verder uitgewerkt en besproken. Micromedia wilde graag een webapplicatie die door winkelpersoneel op eenvoudige wijze kon worden bediend en waarmee zij ESD- en POSA-producten konden bestellen en retourneren.

Daarnaast was gewenst dat de benodigde informatie die hoorde bij de aanschaf, aan de klant kon worden meegegeven. Ook moest het winkelpersoneel op een eenvoudige wijze kunnen inloggen in de applicatie, zodat misbruik kon worden voorkomen en activiteiten konden worden herleid.

Een oplossing werd gevonden in het Print To Receipt-concept (PTR). Hierbij wordt een digitale bestelling gedaan, waarbij de vereiste seriecode om het product te activeren wordt afgedrukt op de bon of via een standaard printer op A4-papier. Ook worden er instructies afgedrukt die aangeven hoe de consument de software kan downloaden en activeren.

Print To Receipt Portal

Supershift heeft een webapplicatie ontwikkeld onder de naam Print To Receipt Portal. In het beheergedeelte van de portal kunnen medewerkers van Micromedia nieuwe winkels aanmaken en de omgeving personaliseren. Winkeliers kunnen hun omgeving van de portal benaderen doordat hun IP-adres wordt herkend. Ook is de benadering mogelijk door middel van een code die iedere dag wordt verstuurd via e-mail. Vervolgens heeft elk personeelslid een pincode waarmee hij of zij toegang heeft tot het systeem.

Wanneer er een bestelling wordt gedaan, communiceert de portal met de centrale SOAP-service van Micromedia. Hierdoor wordt er een order in het systeem van Micromedia aangemaakt en worden de gegevens van de activatie naar de PTR portal verzonden, zodat deze kunnen worden afgedrukt. De PTR portal is door middel van ASP.Net en C# ontwikkeld, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van SQL Server databases. Aan de client side wordt gewerkt met jQuery, AJAX en Angular en wordt er gebruik gemaakt van WebAPI voor de communicatie tussen client en server.

Daarnaast bestaat de oplossing uit achtergrondprocessen die zaken regelen zoals het importeren van gegevens en het verzenden van informatie per e-mail. Ook deze zijn gebaseerd op het .Net-framework.

Dit alles wordt gehost in Microsoft Azure middels de verschillende (cloud)diensten die hier worden aangeboden. Op deze manier wordt een stabiele en betrouwbare oplossing geboden aan de klanten van Micromedia.

Interactie ontwerp

In het interactie ontwerp vertalen wij de wensen van de klant in een set van schermen. Hierin wordt de interactie van de gebruiker met de website, applicatie of app beschreven. Deze schermen zijn het uiteindelijke uitgangspunt voor de designer om de branding van de klant te verzorgen.

Grafische vormgeving

Het omzetten van het interactie ontwerp naar een grafisch ontwerp wat aansluit op de (bestaande) branding van de klant. De huidige designer moet vooral rekening houden met de verschillende viewports die tegenwoordig ondersteund moeten worden.

Front-end development

Hierbij staat het ontwikkelen van cross-device html5 templates centraal. Deze templates geven de gebruiker de mogelijkheid om interactief door het design heen te gaan. In de meeste gevallen is het een samenspel van html5, css3 en javascript. Veelgebruikte technieken zijn Sass, Angular en Grunt.

Back-end development

Over het algemeen bestaat de back-end uit drie onderdelen: de database, de server en de applicatie. De applicatie ontvangt gegevens uit de front-end en slaat deze op in een database, zodat deze op latere momenten opnieuw door de applicatie kunnen worden opgevraagd.

Andere projecten

Via onderstaande navigatie is het mogelijk om andere projecten van Supershift te bekijken. Wij nodigen iedereen uit om te bekijken waar Supershift nog meer in uitblinkt.

  • Kalfjeslaan 2
  • 2623 AA Delft
  • The Netherlands
  • +31(0)15 21 21 602
  • info@supershift.nl